منطقه‌ی اقتصادی پیام، گمرک تخصصی ICT ایران می‌شود

در جریان بازدید اعضای کمیسیون سخت‌افزار و شبکه‌ی سازمان از منطقه‌ی اقتصادی پیام، اعلام شد که فرودگاه پیام به گمرک تخصصی حوزه‌ی ICT‌ تبدیل می‌شود.

اعضای کمیسیون سخت‌افزار و شبکه سازمان متشکل از بزرگ‌ترین واردکنندگان و تولیدکنندگان تجهیزات رایانه‌ای کشور، از منطقه ویژه اقتصادی پیام واقع در محدوده مهرشهر کرج بازدید کردند و در جریان این بازدید، مدیران منطقه‌ی ویژه اقتصادی پیام ضمن معرفی توانمندی‌های منطقه، اعلام کردند فرودگاه پیام به‌عنوان گمرک تخصصی حوزه ICT‌، تسهیلات ویژه‌ای برای تجار این حوزه هم در بخش واردات و صادرات و هم فعالیت آن‌ها در نظر گرفته است.

اعضای کمیسیون‌های سخت‌افزار و شبکه نیز در جلسه‌ای با مدیران منطقه ویژه اقتصادی پیام، مشکلات، پیشنهادهای تخصصی و خواسته‌های خود در زمینه واردات و صادرات تجهیزات سخت‌افزاری را مطرح کردند.

منطقه ویژه اقتصادی پیام متعلق به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است و در محدوده‌ای به وسعت ۳۶۰۰ هکتار در اراضی ۱۰ هزار هکتاری فرودگاه بین‌المللی پیام در استان البرز و در فاصله ۳۵ کیلومتری تهران قرار دارد.

اکنون از این فرودگاه و منطقه ویژه آن برای اهدافی همچون ترانزیت باربری، فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان و فناوری اطلاعات و ارتباطات، حمل و نقل تجاری و پست کالا با هدف تسهیل فعالیت و توسعه صنایع ICT کشور استفاده می‌شود.

پیام گمرک تخصصی حوزه فاوا می‌شود

محمد واعظی‌پور، معاون مدیرکل منطقه ویژه اقتصادی پیام، در نشستی با اعضای کمیسیون شبکه و سخت‌افزار سازمان، قابلیت‌های این منطقه را تشریح کرد و گفت:

سازوکار فرودگاه بین‌المللی پیام به شکلی تعیین شده که میانگین ترخیص کالا در این منطقه برخلاف سایر گمرکات، تنها نیم ساعت و در هر ساعت از شبانه‌روز امکان‌پذیر است.

واعظی پور با اشاره به تسهیلات این منطقه برای بازرگانان حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات اعلام کرد که در واقع بازار هدف، شرکت‌های حوزه ICT هستند. فرودگاه پیام آمادگی کامل برای همکاری با فعالان و واردکنندگان کالا و خدمات حوزه فاوا دارد.

به گفته واعظی پور، فرودگاه پیام قصد دارد طی سه سال آینده، ۵۰ درصد از حجم واردات و صادرات اقلام فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور را به خود اخصاص دهد

صنف به دنبال گمرک تخصصی است

اعضای کمیسیون سخت‌افزار و شبکه در این نشست مشکلات مربوط به ترخیص تجهیزات حوزه رایانه را مطرح و تأکید کردند تجار حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات می خواهند مانند بسیاری از کشورها، منطقه اقتصادی ویژه و گمرک تخصصی داشته باشد.

بر اساس اعلام این فعالان، گمرک‌های تخصصی با آگاهی از ماهیت اقلام رایانه‌ای، امکان ترخیص این کالاها را در کوتاه‌ترین زمان ممکن فراهم می‌کنند؛ درحالی‌که اکنون متوسط زمان ترخیص کالای ICT در گمرکات کشور به چندین ماه رسیده است و فعالان حوزه مشکلات زیادی در این رابطه دارند.

اعضای کمیسیون شبکه و سخت‌افزار در این نشست همچنین به بحث سنجش استاندارد کالاهای ICT و مدت‌زمان طولانی فرایند سنجش آن اشاره کردند و خواستار توجه به حل این معضل در گمرک تخصصی پیام شدند.

به گفته اعضای کمیسیون سخت‌افزار و شبکه سازمان، جذب اعتماد سرمایه‌گذاران حوزه فاوا برای حضور در منطقه ویژه اقتصادی پیام، قطعا با نقش آفرینی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای به‌عنوان پل ارتباطی این فعالان و مدیران این منطقه حاصل می شود.

تسهیلات پیام برای فعالان حوزه فاوا

معاون مدیرکل منطقه ویژه اقتصادی پیام به مشوق‌ها، تسهیلات و ظرفیت‌های قانونی این منطقه برای شرکت های حوزه فاوا اشاره کرد و گفت:

تخفیف ۲۵ تا ۴۰ درصد برای اجاره اماکن تجاری به شرکت‌های دانش بنیان و فعالان حوزه فاوا، سیستم انبارش متفاوت و لجستیک مناسب در این منطقه، پیام را به منطقه‌ای ویژه برای تبادل و ترانزیت آسان کالا و خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات تبدیل می‌کند.

به گفته واعظی پور، مشوق‌ها و برنامه‌هایی برای جذب سرمایه‌گذاران حوزه فاوا هدف‌گذاری شده است؛ از جمله این برنامه‌ها می‌توان به تشکیل دفتر حمایت از سرمایه‌گذاری فناوری اطلاعات و ارتباطات و دانش‌بنیان، ایجاد اولین شهرک صنعتی حوزه ICT و ایجاد آزمایشگاه‌های تخصصی حوزه فاوا اشاره کرد.

او با اشاره به چشم‌اندازهای منطقه ویژه اقتصادی پیام، گفت ایجاد شهر بین‌المللی ICT و همچنین تبدیل پیام به گمرک تخصصی حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات از دیگر برنامه‌های مسئولان این منطقه ویژه اقتصادی برای جذب فعالان اقتصادی حوزه فاوا است.

معافیت ارزش افزوده و صادرات مجدد برای شرکت های ICT

دربخش دیگری از این نشست، سعید زرندی، مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی پیام، در گفتگو با اعضای کمیسیون سخت‌افزار و شبکه اعلام کرد شرکت‎های دانش‌بنیان و فعالان حوزه ICT می‌توانند از تسهیلاتی همچون معافیت ارزش افزوده و صادرات مجدد در منطقه پیام استفاده کنند.

به گفته زرندی در حال حاضر سی و چهار شرکت حوزه فناوری اطلاعات و اطلاعات در گمرک پیام حضور دارند. او در این خصوص گفت:

هم‌اکنون ۵ تا ۶ شرکت دیتاسنتر در این منطقه مستقر شده‌اند و تلاش کرده‌ایم زیرساخت‌های مناسب را برای حضور شرکت‌ها ‌فراهم کنیم. از این رو مذاکره جدی با شرکت زیرساخت انجام دادیم تا فیبر نوری منطقه را تأمین کنیم.

او همچنین با اشاره به طرح جامع منطقه ویژه اقتصادی پیام گفت:

این طرح هم‌اکنون در حال اجرا بوده و یکی از اهداف آن، ایجاد شهر فرودگاهی فناوری‌های نوین پیام است.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی پیام افزود:

در منطقه ویژه اقتصادی پیام، گمرکی تخصصی خواهیم داشت تا فعالان اقتصادی این حوزه مشکلی بابت واردات و صادرات کالاهای خود نداشته باشند.

زرندی با دعوت از بخش خصوصی برای ارتقاء این منطقه ویژه اقتصادی اعلام کرد:

از تمام فعالان صنف فاوا می خواهیم برای توسعه منطقه پیام به ما کمک کنند. برنامه ما برای مدیریت و پیشرفت این منطقه شفاف است و انتظار داریم اگر مشکلی وجود دارد با نظرات کارشناسی بخش خصوصی اصلاح شود.

گمرکی برای استارتاپ‌های حوزه ICT

معاون مدیرکل منطقه ویژه اقتصادی پیام در بخشی از صحبت‌هایش به برنامه‌های این منطقه برای فعالیت کسب و کارهای نوپای حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات اشاره کرد و گفت:

هیئت مدیره منطقه برنامه‌های ویژه‌ای برای استقرار استارت‌آپ‌ها در این منطقه در نظر گرفته است. مشروح این تسهیلات در قالب آموزش‌های ویژه رویه‌های صادرات و واردات و همچنین تخفیف‌هایی برای اختصاص اماکن تجاری به فعالان کسب‌و‌کارهای جوان به‌زودی اعلام خواهد شد.