برای اینکه درک کنیم ترجمه تخصصی رشته فناوری اطلاعات چه ویژگی هایی دارد و مترجم تخصصی در این رشته با چه موانع و مشکلاتی روبرو هست باید ابتدا این رشته را خوب بشناسیم . ترجمه تخصصی در این رشته بسیار مهم و حساس هست و از پیچیدگی های خاصی برخوردار است ما در این قسمت سعی کردیم تعریف کلی از رشته فناوری اطلاعات به شما ارایه دهیم

 

فناوری اطلاعات (IT)

زندگی بشر را می توان به دو قسمت تقسیم کرد : قبل از اینترنت و بعد از.

بسیاری بر این باورند که رشد اطلاعاتی انسان بعد از رشد اینترنت معادل با عمر جهان است . گرچه این باور کمی اغراق آمیز به نظر می رسد، اما شاهد رشد بی سابقه اطلاعات در سطح جهان هستیم. سهم کشور ما در تولید علم پیشرفت چشمگیری داشته ، اما با توجه به ضریب هوشی بالا و وجود جوانان خلاق و وجود تعداد بالای نخبگان در کشور ما این پیشرفت بسایر کمتر از پتانسیل داخلی ما بوده است .

از دستاوردهای رشته فناوری اطلاعات می تواند به ساماندهی و پردازش اطلاعات ، دسترسی آسان و سریع کاربران ، صرفه جویی در هزینه ها و جلوگیری از اتلاف انرژی و وقت و به طور خلاصه بهره وری بالا دانست

در عصر ارتباطات بشر توانسته است بوسیله فناوری اطلاعات کارهای غیر ممکن را ممکن سازد.تجربه در کنار تحصیلات آکادمیک دانشگاهی ، بخش مهمی از موفقیت شما را در رشته پرطرفدار IT ، فراهم می سازد.

فناوری اطلاعات ( Information Technology یا IT)،به مطالعه، طراحی، توسعه، پیاده‌سازی، پشتیبانی یا مدیریت سیستم‌های اطلاعاتی مبتنی بر رایانه، می‌پردازد.

فناوری اطلاعات نسبت به علوم کامپیوتر از گستردگی و  وسعت بیشتر برخوردار است.

آی تی و گرایش های آن :

با توجه به ماهیت میان رشته ای مهندسی فناوری اطلاعات ، دانشجوی این رشته لازم است که به دو مبحث علوم مدیریت و کامپیوترعلاقه مند باشد . هم چنین باید در ریاضی توانمند بوده و قدرت تجزیه و تحلیل خوبی داشته باشد .

دروس مربوطه:

رشته IT نیز مانند بسیاری رشته‌های دیگر دارای دروس پایه، اصلی، تخصصی و عمومی است. دروس پایه در مقطع کارشناسی معمولا شامل ریاضی، معادلات دیفرانسیل، آمار و احتمالات مهندسی، فیزیک و کارگاه عمومی است. دروس اصلی شامل ساختمان‌های گسسته، مبانی کامپیوتر و برنامه‌سازی، زبان ماشین و برنامه‌نویسی سیستم، ساختمان داده‌ها، مدارهای منطقی، معماری کامپیوتر، برنامه‌سازی پیشرفته، سیستم‌های عامل، پایگاه داده‌ها و طراحی الگوریتم‌هاست. همچنین مهندسی نرم‌افزار، شبکه‌های کامپیوتری، مبانی الکترونیک دیجیتال، هوش مصنوعی، اصول و مبانی مدیریت، مبانی اقتصاد مهندسی، آزمایشگاه شبکه، آزمایشگاه پایگاه داده‌ها، شیوه ارایه مطالب علمی و فنی، زبان تخصصی و آزمایشگاه سیستم‌عامل از دیگر دروس اصلی این رشته به‌شمار می‌رود.

در نهایت اینکه دروس تخصصی نیز به مبانی فناوری اطلاعات، مهندسی فناوری اطلاعات، تجارت الکترونیکی، مدیریت و کنترل پروژه‌های IT، برنامه‌ریزی استراتژیک IT، آموزش الکترونیکی، محیط‌های چندرسانه‌ای، پروژه IT و کارآموزی تقسیم می‌شود.

گرایش‌های رشته مدیریت فناوری اطلاعات:

* تجارت الکترونیکی

* سیستم‌های چندرسانه‌ای

* مدیریت سیستم‌های اطلاعاتی

* امنیت اطلاعات

* شبکه‌های کامپیوتری

* مهندسی فناوری اطلاعات (IT)

* مدیریت منابع اطلاعاتی

* سیستم‌های اطلاعات پیشرفته

* نظام کیفیت فراگیر

* ارتباطات سیار

* دیتا و امنیت شبکه

* مدیریت ارتباطات و فناوری اطلاعات

* سیستمهای چند رسانه ای

* مدیریت شبکه

1- تجارت الکترونیکی

تجارت الکترونیک با استفاده از شبکه های رایانه ای، معاملات تجاری را در مراحل گوناگون آن مانند طراحی، تولید، خرید و فروش و تحویل، ساده نموده و به آن سرعت می بخشد. عبارت «تجارت الکترونیک» دربرگیرنده هر گونه تجارت و تعامل مدیریتی است که با استفاده از فن آوری اطلاعات و ارتباطات صورت می گیرد. هدف از این دوره ارائه درکی مناسب از فناوری‌های مرتبط با شبکه های کامپیوتری، مهارت در طراحی و تولید سیستم‌های مالتی مدیا برای توزیع در سطح شبکه و آگاهی از ابزارها و روشهای مودنیاز برای تغییر وظایف تجارتی و مدیریتی از طریق انجام معاملات به صورت الکترونیکی است. دوره کارشناسی ارشد رشته تجارت الکترونیک فارغ التحصیلانی کاردان با دانش فنی، مهارتهای خلاق و توانایی تجاری خلق می کند تا بتوانند از پتانسیل عظیم بازاریابی در شبکه های رایانه ای بهره برداری نمایند.

2- مدیریت سیستم های اطلاعاتی

با توجه به افزایش وابستگی به تکنولوژِی اطلاعات و ارتباطات دردولت الکترونیک و خطراتی که دراستفاده از آن با آنها مواجه هستیم مانند برنامه های مخرب ویروسها، حمله نفوذ گران و سارقان، حملات Dos و DDos و … نیاز به متخصیصنی که بتوانند جلوی اینگونه خطرات را بگیرند و یا در صورت بروز سیستم ها را سریعا ریکاوری کنند بسیار احساس می شود. بنا بر گزارش Gartner بین رشته های IT این رشته بیشترین رشد را در سال 2005 داشته است که خود گواهی بر اهمیت و ضرورت امنیت اطلاعات در شرکت ها و سازمان ها می باشد.

3- شبکه های کامپیوتری

این گرایش از رشته IT در سرتاسر دنیا زیررشته ای از گرایش مهندسی کامپیوتر و مخابرات تلقی می‌شود و از لحاظ کاربردی پیشینه طولانی تری نسبت به دیگر گرایش‌های فن آوری اطلاعات دارد. متخصین شبکه های کامپیوتری قادر خواهند با توانایی های برگرفته از تحصیلات خود در این زمینه فعالیت های گونگاگونی را انجام داده و در حرفه های متفاوت و متنوعی مشغول به خدمت رسانی شوند. از جمله این دانش‌های کاربردی این گرایش می‌توان به موارد مهمی همچن طراحی و پیکربندی و پیاده سازی شبکه های کامپیوتری و برنامه نویسی شبکه اشاره کرد. امنیت در شبکه های کامپیوتری از دیگر مباحثی است که در قالب تعلیمات مرتبط با این گرایش قرار می‌گیرد. مهندسان گرایش شبکه های کامپیوتری همچنین قادر خواهند بود با مهندسان گرایش های دیگر مثل تجارت الکترونیک در زمینه بسترسازی برای فعالیت‌هایشان، همکاری کنند. ساختن برنامه های تحت شبکه اینترینت جهانی یا web و پیاده سازی سیستم‌های توزیع شده (مانند پایگاه داده های توزیع شده یا سیستم عاملهای توزیع شده) از دیگر فعالیت‌هایی است که به کارشناسان محصل در این گرایش آموزش داده می‌شود.

شبکه های کامپیوتری

4- فناوری اطلاعات (IT)

رشته فناوری اطلاعات دانشی را به مخاطب منتقل می‌کند که طی آن روش‌های جمع‌آوری اطلاعات، استفاده و انتقال آن میسر شود. مطالعه، طراحی، ساخت، راه‌اندازی، نگهداری سیستم‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، جمع‌آوری، سازمان‌دهی، طبقه‌بندی و انتقال اطلاعات مهم‌ترین اهدافی است که مهندسی فناوری اطلاعات آن را دنبال می‌کند. مهم‌ترین توانمندی دانش‌آموختگان این رشته، استفاده صحیح و بهره‌برداری به‌موقع از اطلاعات است. در عصری که به‌سر می‌بریم فناوری اطلاعات یکی از عمده‌ترین محورهای تحول و توسعه در دنیا محسوب می‌شود. امروزه دستاوردهای ناشی از فناوری اطلاعات چنان با زندگی مردم تلفیق شده است که توقف در مسیر آن باعث ایجاد اختلال در جامعه و حتی رفاه و آسایش مردم می‌شود. از این‌رو بسیاری از کشورها جهت عمومیت بخشیدن به استفاده از فناوری اطلاعات دست به اقدامات خرد و کلانی زده‌اند که آموزش آکادمیک فناوری اطلاعات یکی از این موارد است. رشته فناوری اطلاعات در دوره کارشناسی ارشد ضمن تکمیل مدیریت پروژه به ارایه راه‌حل‌های مناسب برای مسایل پیچیده سازمانی می‌پردازد.

مترجم تخصصی فناوری اطلاعات

برای اینکه یک مترجم بتواند ترجمه تخصصی فناوری اطلاعات را به خوبی انجام دهد باید اشراف کامل در حوزه کامپیوتر، تجارت الکترونیک، مدیریت و شبکه های کامپیوتری داشته باشد

کافه ترجمه با شبکه ای از بزرگترین و بهترین مترجمین داخلی و خارجی آماده ارایه خدمات ترجمه در کلیه رشته های دانشگاهی را می باشد