گروهی از محققان آمریکایی یک نوع حشره رباتیک بی‌سیم ساخته‌اند که می‌تواند انرژی خود را با استفاده از لیزر تامین کند و به منبع تغذیه جداگانه‌ای نیاز ندارد.

این پهپاد بسیار کوچک که RoboFly نام دارد، نخستین حشره رباتیک بی‌سیم است که وزن آن کمی بیشتر از یک خلال دندان است و با سلول فتوولتاییک (photovoltaic) کار می‌کند.

اصولاً یکی از مشکلات موجود بر سر راه طراحی پهپادهای بسیار کوچک و حشره مانند، تامین انرژی مورد نیاز آنها برای حرکت و پرواز است و اکنون به نظر می‌رسد با تولد «روبوفلای» این چالش برای همیشه حل شده است.

پرتو لیزر نامرئی به سلول فتوولتاییک روی حشره ارسال می‌شود که این سلول می‌تواند انرژی نور را به برق تبدیل کند.

البته این مقدار ولتاژ برای به پرواز در آوردن «روبوفلای» کافی نیست و به همین دلیل تیم تحقیقاتی یک مدار الکترونیکی دیگر به ربات اضافه کرد که می‌تواند ولتاژ تولید شده توسط سلول فتوولتاییک را از 7 ولت به 20 ولت افزایش دهد.

این مدار کوچک به «روبوفلای» کمک می‌کند که مانند یک حشره واقعی پرواز کند.

بنا به گفته Sawyer Fuller یکی از پروفسورهای این گروه تحقیقاتی، تا پیش از این مفهوم ربات‌های حشره‌ای وایرلس، نوعی افسانه به نظر می رسیده است ولی اکنون به میزان زیادی ما به تحقق این افسانه نزدیک شده‌ایم.

این حشره آهنی کوچک کاربردهای مختلفی دارد که از آن جمله می‌توان به نظارت بر رشد محصولات کشاورزی، جمع‌آوری اطلاعات از محیط‌های گوناگون و امکان پرواز در مکان‌های تنگ و غیرقابل دسترس اشاره کرد.